Snällhet kan vara lika med dumhet

Service för våra föreningar är kanske prio #1 för oss på kansliet. Men vårat tillmötesgående har kanske gått aningen för långt och gjort att vi själva får problem som tar tid och kraft att lösa.

 Jag tänker på detta med att inte respektera sista datum.

 I höstas skulle vi ha alla matchtider inne innan ett visst datum. Här droppade de sista tiderna in sista veckan innan serierna startade. Ni kan tänka vad det gjorde för domartillsättningen. Och alla matchändringar som då kom sent.

 Vi hade en söndag som sista datum för anmälan till DM. Detta var sagt sen länge. När måndagen kom så lottade vi och gjorde klart spelschemat. Det inkom sen 4 -5 sena anmälningar. Vi var tvungna att riva allt vi gjort och börja om på nytt. Här ska jag ta ett annan idrott som exempel. Nu i höstas spelade dom DM . Föreningen hade missat att anmäla ett lag, titelförsvararna i sin klass. Dom fick inte efteranmäla sig, det var för sent.

 Vi har sena avhopp till våra utbildningar som vi inte har tagit betalt för. Men vi har fått betala för material och kost som vi beställt. (vi har börjat fakturera sena avhopp nu, men inte den summan som det faktiskt kostar)

 Vi har många efteranmälningar till våra utbildningar. Ett delikat problem iofs, men det är mycket lättare att kalla alla samtidigt då man har alla grejer framme för att skrapa koder. Och sen ska man beställa mer fika/mat.

 Vi har domare som inte skickar in sina protokoll trots påminnelser.

 Vi har lag som inte rapporterar resultat i matcherna i tid och inte händelserapporterar. En lördag kollade jag innan jag gick och la mig och såg att det var 6 matcher utan resultat. Jag roade mig med att gå in och kolla på Stockholm som spelar mycket fler matcher än oss en lördag, en match saknade resultat. Det är många fler än mig som vill veta hur matcher har slutat. Och att rapportera ett slutresultat tar i minut och är lätt.

 Vi får in dispensansökningar dagen efter de möten vi tar beslut.

Men jag tror att vi får skylla oss själva som låtit det gå så långt. En av våra kloka ordföranden i distriktet frågade faktiskt om vi inte bara ska säga nej. Och det är möjligt att vi nu måste börja tänka om. Så länge vi tillåter detta så lär inte reglerna respekteras.

 

//Janis